تسلط پیدا کردن در یک زمینه هنری چه قدر زمان میبرد؟ 80 سال چطور است؟ زیرا آلفِرِد دِیت 109 ساله اهل استرالیا از دهه 1930 تا به امروز بافندگی میکند. او در آخرین و البته مشهورترین اثر خود برای پنگوئنهای مجروح گرمکن بافت!
در سال 2013 موسسه Victoria’s Phillip Island Penguin از داوطلبان درخواست کرد برای تعدادی از پنگوئنهای نایاب منطقه لباس گرمکن ببافند. آلفی هم که هیچوقت جواب رد به کسی نداده است، به این دعوت پاسخ مثبت داد. این لباسهای بافتنی نقش بسیار مهمی در نجات جان پنگوئنهایی داشت که در اثر آلودگی نفتی آسیبدیده بودند.
آلفِرِد دِیت صاحب 7 فرزند و 20 نوه است. وی نهتنها بافندهای فعال که ورزشکار نیز هست. آقای دیت تا 90 سالگی گلف بازی میکرد.
ادامه مطلب ...
این روزها اتفاقی عجیب در منطقه سیبری در حال رخ دادن است که ذهن متخصصان سراسر دنیا را به خود مشغول کرده است. به نظر میرسد که این منطقه پهناور روسیه به دلایل نامعلومی روزبهروز فرو می نشیند و حفره های ناشی از این نشست آنقدر بزرگشده که از فضا نیز قابلمشاهده است!
جریان این شکاف پهناور از سال 2013 آشکار شد. در آن زمان خلبان هلیکوپتری در حال پرواز در آسمان منطقه «یامال» (Yamal)، واقع در شمال روسیه، حفرهای عظیم و عجیب را در لایه منجمد آن بخش مشاهده کرد. چند روز بعد شکارچیان گوزن شمالی حفرهای دیگر را کشف کردند و سومین شکاف هم مدتی بعد شناسایی شد.
فوریه امسال تعداد این حفرهها به 4 عدد رسید. به تدریج اطراف آنها نیز صدها حفره قیف مانند کوچک پدیدار و حتی برخی از آنها اکنون به دریاچه تبدیلشدهاند. طبق پیشبینی یک گروه از متخصصان پیشرو در حوزه زمینشناسی، احتمالاً بهزودی 30 حفره دیگر نیز خود را نشان خواهند داد.
ژاکوب پولومسکی عکاس طبیعت است. وی جولای 2015 سفری دوهفتهای به ایسلند داشت و در آن مدت هزاران عکس از طبیعت چشمنواز و بکر منطقه ثبت کرد. وی به عکسان طبیعت توصیه میکند از این کشور دیدن کنند، بااینحال اعتقاد دارد که سفر به ایسلند انگیزه و علاقه بسیاری را میطلبد زیرا آبوهوای آن غیرقابلپیشبینی و سخت است بهگونهای که بیشتر اوقات باد میوزد و باران میبارد. به علاوه، ایسلند چشم اندازهای متنوعی دارد؛ از اقیانوس و ساحل گرفته تا کوهستان، یخچالهای قطبی، آبشار، رودخانه، دریاچه، آتشفشان و چشمههای آبمعدنی.
در ادامه تماشاگر بخشی از تصاویر این عکاس هنرمند از طبیعت ایسلند باشید.
وین ووئو فو یکی از شناختهشدهترین و محبوبترین عکاسان ویتنام است و تاکنون جوایز بیشماری را در عرصه ملی و جهانی به دست آورده است. آثار وی قوی، غنی و بینظیر هستند و از مستندسازی، گرفته تا سفر و هنرهای زیبا همه از موضوعاتیاند که در عکسهای این هنرمند به چشم میخورند. در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی کوتاه به جدیدترین آثار وین ووئو داشته باشیم.
واجب است سجده کردن بر قاری و شنونده (بلکه هر کس که به گوشش برسد بنابر اظهر) یکی از آیات چهارگانهای که در چهار سوره قرآن آمده است و آنها عبارتند از:
۱. سوره سجده (آیه ۱۵) وقتی که به «وَ لا یسْتَکبِرُونَ» رسید.
۲. سوره فصلت (آیه ۳۷) وقتی که به «اِیاهُ تَعْبُدُونَ» رسید.
۳. سوره نجم (آیه ۶۲ آخر سوره) وقتی که به انتهای آیه رسید.
۴. سوره علق (آیه ۱۹ آخر سوره) وقتی که به انتهای آیه رسید.
دانشآموزان حواسپرت و یا بیشفعال حواسپرت (ADHD) میتوانند موفق باشند، اما در صورتی که معلمان درک کنند که چگونه آنها را در جهت مثبت یاری دهند تا بر مشکلات و محدودیتهایشان غلبه کنند.
مقدمه شنیدن و خواندن وسیله ایست برای پی بردن به افکار دیگران و گفتار و نوشتن وسیله ایست برای آگاه ساختن دیگران از مقاصد و افکار خود. بنابراین تمام کوشش هایی که در زمینه آموزش زبان در دبستان انجام می گیرد باید در جهت پرورش ارکان چهارگانه آن یعنی شنیدن – گفتن – خواندن و نوشتن باشد. اما سؤالی که در اینجا مطرح می شود این است که چرا دانش آموزان ما در املا ضعف دارند ؟ به روایتی اشکال کار در کجاست ؟ معلم؟ دانش آموز؟ و شاید هم خانواده ؟ در این مقاله سعی نموده ام تا با استفاده از تجربیات خود و منابع مختلف پاسخی به پرسش مطرح شده بدهم و عوامل مختلف را بررسی و در نهایت راهکارهایی را ارائه نمایم.امیدوارم که تلاش کوچک من در جهت پرورش قوای ذهنی ، عواطف ، استعدادها و توانایی های کودکانمان مفید واقع شود. همه بر این باور اعتقاد دارند که خواندن نقش عمده ای در تقویت مهارت نوشتن دارد پس بنده ابتدا عوامل ششگانه ی زیر را که به عنوان عوامل تأثیر گذار بر خواندن می باشد را ارائه می دهم و بعد از آن بحث دیکته و اختلالات آن را ادامه می دهم. عوامل ششگانه به عنوان عوامل تاثیر گذار بر آمادگی برای خواندن : 1- آمادگی جسمانی (تغذیه مناسب ، استراحت کامل،... ) 2- آمادگی ادراک ( توانایی کودکان در تشخیص و تمیز حروف و صداها) 3- آمادگی شناختی ( میزان درک ، قدرت حل مسئله ، استدلال کردن و قابلیت مناسب هوشی و ذهنی ) 4- آمادگی زبان ( از آنجا که اساس درک کودکان از مطالب نوشته شده در مهارت های زبانی نهفته است آمادگی زبان کودکان از اهمیت خاصی برخوردار است. ) 5- آمادگی عاطفی (چگونگی احساس کودکان نسبت به خود ، مدرسه و دیگران و آمادگی عاطفی آنها در یادگیری خواندن بسیار مهم است. ) 6- آمادگی محیطی- تجربی(کودکان باید معنی خوانده ها را از طریق گردش ، مشاهده طبیعت ، مسافرت ، محیط و دیدار آشنایان و ... تجربه کنند. ) (اسنگرانگ،ال.ای.بی،1352) تعریف املا املا کلمه ای است عربی و مصدر. این کلمه در ترجمه ی فارسی به معانی پرکردن، نویسانیدن دیگری را به تلقین، ازخود چیزی گفتن، مطلبی را تقریر کردن تا کسی بنویسد، نوشتن از تلقین دیگری،نوشتن مطلبی که دیگری تقریرکند، طریقه نوشتن کلمات، درست نویسی،نوشتن ترکیب حروف موافق قاعده ی رسم الخط استفاده شده است. {دهخدا،لغت نامه،ذیل کلمه ی املا}ریشه ی لاتین آن فرانسوی است و به معنی« مطلبی که کسی املا کند و دیگری بنویسد.»آمده است{ دهخدا،لغت نامه،ذیل کلمه ی املا} اساسا املا یک درس نیست، بلکه نوعی آزمون درست نویسی است. معمولا بعد از املا ، اتفاق جدی برای آموزش درست نویسی نمی افتد. اگر قرار باشد میزان درست نویسی ( از نظر لغات ادبیات فارسی) سنجیده شود ، پس بسیار ضروری است که قبل از هر امتحانی ، آموزش مناسب و خوبی ارائه شود ؛ همانــــند درس های ریاضی، علوم و درس های دیگر. اما متاسفانه در خصوص امـــــلا چنین اتفاقی نمی افتد. معمول این است که معلم ، زنگ املا به دانش آموزان چیزهایی می گوید که آن ها باید بنویسند. حال قبل از آن ، آیا هیچ آموزشی داده است یا خیر، خود جای سوال و بررسی است. اگر املا درس نیست ،پس چیست؟ با یک نگاه ساده به مو ضوع و مفهوم نوشتن می توان در یافت که املا خود جز کوچکی از انشاست. بنابراین لزوم توجه به این درس کاملاً روشن است و در نوشتن املا دانش آموزان باید موارد زیر را رعایت کنند: 1- خوب گوش دادن – تشخیص دقیق کلمات و درک آنها 2- خوب تشخیص دادن – یادآوری و مجسم ساختن تصویر و بازشناسی آن کلمه در ذهن 3- درست نویسی – نوشتن صحیح حروف سازنده کلمه و توالی مناسب آنها انواع املاءها ی قابل اجرا در کلاس 1- املاء تقریری یا خطابه ای . 2- املاء کارتی ( اول به دانش آموزان یک کارت که روی آن تعدادی واژه نوشته شده را می دهیم تا در مدتی معین به آن نگاه کنند ، بعد از اتمام زمان از آن ها می خواهیم بدون نگاه کردن به کارت آنچه را که در حافظه ی خود به خاطر سپرده اند را بنویسند .) 3- خواندن یک شعر . 4- املاء رقابتی .( به صورت گروهی ) 5- املاء پای تخته به صورت تداعی معانی . ( از یک دانش آموز بخواهید کلمه ای مثل « درخت » روی تخته بنویسد ، سپس هر کلمه ای را که با دیدن درخت یه یاد می آورد را روی تخته بنویسد . ) 6- کلمه سازی با صدای مختلف و نوشتن یک جمله توسط هر گروه روی تخته ( مثلاً با 3 صدای « ک ، ا ، ر » . ) 7- املاء ترکیبی . ( املا ء از چند درس ) 8- املاء بی صدا . ( لب خوانی ) 9- املاء تصویری . ( با نشان دادن چند تصویر دانش آموزان نام آن ها را بنویسند . ) 10- املاء پرکنی . ( متن با جای خالی ) 11- املاء آینه ای . ( متن آینه ای نوشته شده را دانش آموزان برمی گردانند .) 12- املاء شناسی . ( دانش آموزان به صورت گروهی برگه هایی را که در آن متن به صورت ناقص نوشته شده را تصحیح می کنند .) 13- املاء انگشتی . ( شاگرد پشتی با انگشت روی پشت دانش آموز مقابل می نویسد ، دانش آموز جلویی باید کلمه را تشخیص دهد . ) 14- قصه نویسی از روی غلط های املایی . 15- پر کردن جاهای خالی با کلمات داده شده . 16- آموزش املاء با استفاده از کلمات هم خانواده ، مخالف و یا هم معنی . 17- املاء پای تخته به صورت دو نفره . ( یکی به عنوان مصحّح و دیگری نویسنده ی املاء .) 18- املاء به شیوه ی بارش مغزی . ( از دانش آموزان می خواهیم به واژه هایی که روی کارت ها نوشته شده خوب دقت کنند ، و برای هر واژه جملاتی را بنویسند . ) و..... |
« مشارکت های مردمی» یکی از عبارتهایی است که امروزه در آموزش و پرورش رایج شده و منظور از آن شیوه هایی است که به وسیله ی آن ها مردم با استفاده از توانایی های خود ، خدمات کمی و کیفی به آموزش و پرورش ارائه می دهند. از آنجا که منابع دولتی برای امر مهم آموزش و پرورش محدود و جمعیت جوان کشور رو به افزایش است ، ضرورت استفاده از مشارکت های مردمی بیش از گذشته احساس می شود.متولیان آموزش و پرورش در سطح کلان برآن شده اند ، ضمن نهادینه کردن مشارکت های مردمی و برنامه ریزی جهت جلب و جذب این مشارکت ها ، بخشی از نیازمندی های آموزشی و پرورشی را تأمین کنند. بدون تردید ، این مهم می تواند با استفاده از قابلیت های گوناگون خانواده ها عینیت یابد. تجربه ی کشورهای موفق در آموزش و پرورش گواه این ادعا است که مشارکت اولیاء در ارائه ی خدمات آموزشی و پرورشی به مدرسه ها ، همواره با اثربخشی چشمگیر، ثبات برنامه ریزی و موفقیت همراه بوده است.
اهمیت موضوع:
مشارکت واقعی و جدی قشرهای متفاوت مردم در اداره ی امور جامعه و بیش از هر جا در آموزش و پرورش و در سنگر مدرسه معنای درست خود را پیدا می مند. این مشارکت در صورتی تحقق می یابد که بهترین روابط ، یعنی حسن تفاهم ، اعتماد ، همدلی ، هم اندیشی و صمیمیت میان اولیاء و مربیان برقرار باشد.
موانع و کاستی ها:
کاستی های جلب مشارکت مردمی را در عوامل ذیل می توان یافت :
1. ضعف مدارس در برقراری ارتباط با اولیاء و اطلاع رسانی صحیح و به موقع.
2. ضعف در برنامه ریزی و عملکرد یا ناهماهنگی در نگرش ها و تصمیم گیری ها
با توجه به گوناگونی مدارس از نظر آموزشی ، اجتماعی و فرهنگی.
3. فعال نبودن دانش آموزان در امر مشارکت.
4. فعال نبودن معلمان در امر مشارکت.
5. نبود تبلیغات و آگاه سازی برای جلب مردم به مشارکت .
راهکارها:
مهم ترین عامل در ایجاد جلب مشارکت های مردمی در آموزش و پرورش آگاه کردن مردم از تمام جوانب مشارکت است. برای این منظور می توان به اقدامات زیر دست زد:
1. شرکت دادن مردم در جلسات عمومی انجمن اولیاء و مربیان.
2. ترغیب خانواده ها به شرکت مستمر در کلاس های آموزش خانواده.
3. گسترش تبلیغات رادیو و تلویزیونی در این زمینه.
4. استفاده از نقش شوراهای آموزش و پرورش در جهت آگاهی دادن به مردم.
5. دعوت از اولیاء برای حضور مکرر در مدرسه و پیگیری وضعیت تحصیلی فرزندان خود.
6. برپایی نمایشگاهی از حاصل کار دانش آموزان و معلمان.
7. تجلیل از افراد خیر و معرفی آنان به مردم.
8. دعوت از اولیاء جهت بازدید از مدرسه های موفق.
9. تشویق مردم به مطالعه ی مجلات علمی و تربیتی.
روش های پیشنهادی برای جلب مشارکت:
1. آگاه ساختن معلمان در مورد توانایی و ظرفیت عظیم اولیاء در آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان.
2. آموزش معلمان در جهت تقویت مهارت های ارتباطی آنان با اولیاء برای شناخت بهتر انتظارات و نیازهای طبقات مختلف اجتماعی.
3. ایجاد تغییر و تحول در نحوه ی تشکیل انجمن اولیاء و مربیان در مدرسه.
4. تقویت مهارت های آموزشی و پرورشی اولیاء.
5. ایجاد تحول در جامعه ی محلی اطراف مدرسه، بازدید معلمان از خانه ی دانش آموزان پر مسئله، حضور داوطلبان در مدرسه و ...
راههای گسترش مشارکت اولیاء و مربیان:
مهم ترین انتظارات اولیاء از مدیران بر اساس نتایج به دست آمده عبارتند از:
1. حضور همه جانبه ی اولیاء و مربیان در تصمیم گیری های آموزشی و اداره ی مدرسه.
2. اطلاع رسانی دقیق و به موقع درباره ی وضعیت تحصیلی و تربیتی دانش آموزان و مسائل و مشکلات مدرسه.
3. قدردانی از فعالیت ها و همکاری های اولیاء در مدرسه.
4. ایجاد فضای لازم برای رشد و شکوفایی استعدادهای دانش آموزان.
5. استفاده مناسب از توانایی های تخصصی و مهارتی اولیاء.
6. برگزاری جلسات مشترک اولیاء و مربیان به طور مستمر.
7. کیفیت بخشی به امر آموزش در مدرسه